Om du skulle råka ut för en olycka och slå i huvudet är Mips-systemet i din hjälm utformat för att hjälpa till att minska rotationsrörelsen för vissa stötar som annars då kan överföras till ditt huvud.
Rotationsrörelse är en vanlig orsak till hjärnskakning och svårare hjärnskada vid snedslag mot huvudet. Mips-systemet består av ett lågfriktionslager som är monterat inuti hjälmen. Vid en krasch är lågfriktionsskiktet utformat för att röra sig något inuti hjälmen för att hjälpa till att omdirigera krafterna bort från huvudet. Detta är avsett att bidra till att minska risken för hjärnskador.
Traditionella hjälmar är designade för raka stötar, men de flesta stötarna är vinklade. Lagret med låg friktion är utformat för att minska rotationskraften vid vinklade stötar.
Till skillnad från traditionella hjälmar, som huvudsakligen är designade och testade för raka stötar, härmar Mips-systemets lågfriktionslager hjärnans eget system för skydd mot rotationsrörelse.
I de flesta fall när du faller medan du rör dig och slår i huvudet, faller du inte i en rak linje. Snarare faller du i vinkel, liknande hur en tennisboll får kontakt med marken efter att ha blivit träffad med ett racket. När ditt huvud träffar något i en vinkel, utsätter det ditt huvud för roterande rörelser, vilket studier har visat kan vara farligare än linjära stötar.
Mips-systemet i din hjälm fungerar som ett extra lager som rör sig något när det påverkas och är designat för att hjälpa till att minska mängden kraft från rotationsrörelsen bort från huvudet.
Vissa testmetoder för hjälm idag återspeglar mer exakt olyckor i verkligheten och tar hänsyn till rotationsrörelser, men de flesta metoder för hjälmtestning har förblivit relativt oförändrade i årtionden. Men tack vare de senaste vetenskapliga framstegen och förespråkande för hjärnskador, inkluderar fler och fler testmetoder för hjälm testning för rotationsrörelse. Mips tror att teststandarderna kommer att förändras och att alla tester kommer att omfatta rotationsrörelsetestning inom 3-4 år.
Leta efter den gula pricken på baksidan av hjälmen. På många hjälmar kan du se ett extra lager inuti den. På andra hjälmar är lagret integrerat i komfortstoppningen och är därför kanske inte lika synligt. Produktförpackningen för hjälmen bör bekräfta inkluderingen av ett Mips-system.