3M har identifierat att X4-hörselkåpor som tillverkats under denna tidsperiod kan utveckla sprickor på kåpornas utsida (se bilaga A). Alla produkter som tillverkats inom denna tidsram ska tas ur bruk, även om inga sprickor är synliga på kåporna. Se anvisningarna nedan för att avgöra vilka produkter som påverkas av detta meddelande och eventuella ersättningsinstruktioner. Det har inte förekommit några rapporter om personskador eller olyckor i samband med detta meddelande.
Steg 1: Ta reda på om hörselkåpans modell-ID är berört, leta reda på modell-ID som är tryckt på utsidan av kåpan (Figure 2). Jämför Model ID på kåpan med tabell 1 (ovan). Om Model ID matchar något i tabellen fortsätter du till steg 2. Om de inte matchar någon i tabellen fortsätter du att använda din produkt, de påverkas inte.
Steg 2: Leta reda på tillverkningsdatumet (Mfg) (MM/YYYY) tryckt på utsidan av koppen (Figure 2). Om hörselkåpans tillverkningsdatum är mellan 03/2020 och 09/2022, fortsätt till steg 3.
Steg 3: Kontakta din återförsäljare för att returnera dina berörda produkter för ersättningsprodukt (om tillgänglig), alternativ produkt eller kredit.
När du har mottagit detta meddelande, vänligen registrera en retur/reklamation via skydda.se och skriv i rutan för kommentar att detta avser återkallelse Peltor X4. Om du har påverkade produkter i lager, registrera dessa och returnera enl. de instruktioner som står på returrapporten som vi skickar ut till dig. Vi kommer också skicka ut en förbetald returfraktsedeln till dig.
Vidarebefordra omedelbart detta meddelande till alla dina kunder som har köpt berörda produkter från dig och ge all hjälp som dina kunder begär för att slutföra processen. Skydda kommer att kreditera alla kåpor som är köpta under den angivna perioden, som registreras via skydda.se och som sedan returneras till oss. För att få kredit måste inventarierna returneras till och tas emot av Skydda.
Om du har några frågor eller vill ha mer information kan du kontakta Skyddas kundservice.
3M fortsätter att tillhandahålla kvalitetsprodukter och tjänster till våra kunder. Skydda och 3M ber om ursäkt för eventuella olägenheter som denna situation kan orsaka dig. Vi uppskattar ditt fortsatta stöd för 3M:s produkter och tjänster för personlig säkerhet.